Minciuni in reclamele la cosmetice

minciuni in reclame la cosmetice“Publicitatea e sufletul comertului” se spune. Din pacate, insa, publicitatea este si un mijloc de vanzare cu orice pret, chiar afirmand lucruri absolut aberante sau false. Zilnic suntem bombardati de reclame si publicitate la televizor, la radio, in presa etc. Imagini si cuvinte frumoase, interesante, intrigante, toate menite sa ne atraga atentia asupra unui produs, sa ne imbie sa-l cumparam. Nu intotdeauna insa aceste reclame spun adevarul.
Haideti sa vedem in continuare cateva din aceste minciuni pe care le auzim si le vedem in publicitate, fara sa dam nume (pentru ca oricum sunt asa de cunoscute ca nu e nevoie…).

  • Creme de fata antiage care netezesc/elimina ridurile si remodeleaza ovalul fetei. Ba chiar se compara rezultatele acestor creme cu cele ale medicinei estetice. Cum sa nu, si in acest caz chirurgii estetici isi iau o pauza sau se orienteaza spre alte meserii… Nicio crema, oricat de multe substante antiage ar contine, nu poate elimina ridurile si nici remodela ovalul fetei. Ajuta, in timp, dupa o folosire indelungata si mai ales constanta, la hidratarea pielii si deci incetineste putin procesul de formare a acestora. Dar sa le netezeasca (unii mai dau si procente ca 39,1%) sau sa remodeleze ovalul fetei…nici vorba. Ridurile, odata formate, raman acolo ca sa ne aminteasca de trecerea timpului, de experienta de viata si de maturitatea noastra. Anna Magnani, o faimoasa actrita italiana a zis cu multi ani in urma: ” vreti sa-mi ascundeti ridurile? Mi-a trebuit o viata sa le am!” Sigur, ingrijirea tenului este importanta si necesara dar de aici si pana la efectele promise de publicitate… Imi amintesc un spot al unei marci foarte cunoscute de creme antiage in care, o actrita faimoasa care are peste 50 de ani si pe chipul careia chirurgul estetic si-a pus in practica maiestria nu numai o data, ne spune ca aceasta crema are efect de lifting (mai sa fie!) pentru ca meritam. Eu insa mi-o amintesc de cand era foarte tanara, cu fruntea deja ridata si o vad acum, la cincizeci si ceva de ani cu ten de adolescenta. Oare exista peroane care cred in promisiunile facute in aceasta publicitate? Din pacate da, multe persoane. Pentru ca publicitatea functioneaza.
  • Sampoane si balsamuri de par care repara varfurile despicate. Da, probabil cele care contin lipici. Singurul remediu pentru aceasta problema este foarfeca. Niciun produs, oricat ar fi de plin de silicon si alte substante de acest gen, nu pot “lipi” varfurile despicate; poate, cel mult, ameliora temporar aspectul fara sa rezolve problema. Cand in spotul publicitar respectiv se mai arata si un fir de par despicat, cu cele 2 varfuri care se unesc in mod miraculos… ce sa mai zicem? No comment… Si totusi publicitatea functioneaza si in acest caz, pentru ca vrem sa credem si poate pentru ca fata cu par superb de la televizor ne face sa ne dorim sa avem si noi o podoaba capilara ca a ei. Si mie mi se intampla inainte sa incep sa ma informez despre produsele pe care le cumpar, despre ingredientele pe care acestea le contin si despre efectele lor.
  • Deodorante cu efecte miraculoase: cu cat transpiri mai mult cu atat emani un miros proaspat, datorita unui sistem brevetat de microcapsule care “elibereaza prospetime la fiecare miscare”. Din pacate mirosul neplacut al transpiratiei depinde nu numai de cantitate ci si de alti factori ca cei nutrizionali (ceea ce mancam), pH-ul pielii etc. Acest tip de deodorante se bazeaza pe o tehnologie, nu neaparat noua si inovatoare asa cum se sustine (folosita de ani de zile si in produsele farmaceutice). Aceasta tehnologie consta in folosirea unei substante ce incapsuleaza parfumul care este eliberat treptat in contact cu apa (sau cu transpiratia in acest caz). Numai ca un parfum eliberat peste mirosul natural al pielii, in ciuda altor substante care ar trebui sa il tina sub control, nu pot garanta promisiunile facute in publicitate – deci o alta minciuna in scopul vanzarii produselor.
  • Crema anticelulita care promite efecte rapide si fara eforturi. Ba chiar in timp ce dormim. Cand ne trezim suntem mai slabi si fara celulita, precum tanara superba din spotul publicitar. Si activitatea fizica, miscarea, o viata sanatoasa si o alimentatie echilibrata sunt deci inutile din moment ce o crema face toate aceste miracole. Sau nu?… Cate persoane din cele care au vazut aceasta publicitate au cumparat aceasta crema, fie din curiozitate fie din naivitate sau din cauza lipsei de informare?

Si exemple din acestea sunt multe: rimel aplicat pe gene false care ar avea efect de gene false, pasta de dinti care ii albeste in mod miraculos, guma de mestecat care poate inlocui periuta de dinti, apa de gură care curăță 99% din bacteriile din cavitatea bucala, sapun de fata cu ajutorul caruia tenul nostru va deveni sanatos si curat, fara imperfectiuni si dupa folosirea caruia nu va mai fi nevoie de machiaj etc. Ca sa nu mai vorbim de spoturi publicitare inselatoare privind produsele alimentare (suplimente alimentare “naturale” cu care se slabeste rapid si fara eforturi sau carora li se atribuie proprietati de tratament si de vindecare a unei boli, apa minerala care ne ajuta sa slabim, bauturi energetice care ne transforma in supereroi, margarina la micul dejun pentru o alimentatie sanatoasa si echilibrata etc).

Multe din aceste reclame au fost, cum e si normal, interzise ulterior de CNA , dar acest aspect e mai putin cunoscut; ceea ce se vede este spotul publicitar care din pacate functioneaza si amageste cu sloganuri atent studiate in acest scop. Sloganuri publicitare ca “functioneaza” sau “garantat” sunt doar marketing, vand bine.

Am sa inchei cu convingerea ca sunt din ce in ce mai multe persoane care, ca si mine, nu se iau numai dupa aparente si nu se lasa pacalite de cuvinte si imagini frumoase – este suficient sa ne informam, sa citim, sa trecem prin sita inteligentei si ratiunii ceea ce vedem si auzim.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.